Friday, January 29, 2016

'Aanpassen' is toch echt wat anders dan 'verlagen' – over de kabinetsreactie actieplan kapitaalmarktunie

Ik kreeg vandaag de kabinetsreactie onder ogen op het actieplan van de Europese Commissie om een Kapitaalmarktunie ('Capital Markets Union', CMU) op te zetten. De reactie vat kort de plannen samen en geeft vervolgens het kabinetsoordeel. Dat luidt, kort gezegd: ga zo door. Zoals ik (samen met Anna Glasmacher) elders heb beschreven, is de CMU een suspect project omdat het onder vlag van het uitbouwen van een niet-bancair kredietverstrekkingskanaal voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) een poging doet om de Europese markt voor verpakte hypotheken vlot te trekken. Door een nieuwe markt voor zogenaamde STS securitisaties te creëren, of Simpele, Transparante en geStandaardiseerde securitisaties, hoopt de Commissie verpakte hypotheken van het odium van de crisis te ontdoen.

Mij verbaast het eerlijk gezegd dat het kabinet bij monde van minister Dijsselbloem dit onderdeel van de CMU klakkeloos onderschrijft. Letterlijk schrijft het kabinet: "Securitisaties vormen een belangrijk financierings- en risicospreidingsinstrument voor financiële instellingen (lees: banken). [...] Het kabinet verwelkomt dat de Europese Commissie met deze voorstellen dit onderwerp voortvarend oppakt..." Oftewel, de rol van securitisaties bij het blazen van huizenzeepbellen en daarmee bij het veroorzaken van grote structurele onevenwichtigheden in economieën als de Nederlandse is voor het kabinet geen reden om nog eens wat kritischer naar het securitisatieplan van de Commissie te kijken. Noch plaatst het kabinet vraagtekens bij de aanname dat die extra financieringsruimte van banken ook daadwerkelijk ten goede komt aan het MKB, en daarmee aan groei en banen, en niet wederom gepompt wordt in de huizenmarkt, zoals voor de crisis het geval was.

Er zijn namelijk goede empirische redenen om aan te nemen dat dat laatste gebeurt. Voor de crisis was namelijk zowel in de Verenigde Staten en de Europese Unie de markt voor verpakte bedrijfsleningen in vergelijking met die voor verpakte hypotheken marginaal. Bovendien geven marktdata van de ECB aan dat de problemen bij de financiering van het midden- en kleinbedrijf niet aan de aanbodkant liggen maar aan de vraagkant: door dalende binnenlandse bestedingen is de afgelopen jaren de kredietvraag bij het MKB minimaal geweest.

Ronduit argwanend word ik als ik op pagina 3 over de twee richtlijnen van de Commissie die over securitisatie gaan, lees: "De tweede richtlijn past de prudentiële (kapitaal)eisen voor banken aan (mijn cursivering)." Hier gaat het over de verhouding tussen eigen vermogen/vreemd vermogen die banken moeten aanhouden voor verpakte hypotheekprodukten die op hun balans staan. Na de crisis zijn die door het Bazels Comité voor Bancair Toezicht (Bazel 3) verhoogd. De tweede richtlijn van de Europese Commissie meld op pagina 10 echter expliciet dat het niet om 'aanpassing' van kapitaaleisen gaat, wat in principe ook de mogelijkheid van hogere eisen impliceert, maar om 'verlaging' van de kapitaaleisen: "The methodology would result in a significant reduction of the capital charge for nonsenior tranches of STS securitisation." Hier staat dat de richtlijen voor simpele, transparante en gestandaardiseerde securitisaties, zoals de commissie die voor ogen heeft, samenvalt met een 'significante verlaging' ('significant reduction') van de kapitaaleisen voor alle soorten verpakte hypotheken, behalve de meest risicovolle.

Met de keuze voor het neutrale 'aanpassen' in plaats van het onthullende 'verlagen' laadt het kabinet de verdenking op zich willens en wetens mee te werken aan een verdoezeling van waar het in dit voorstel eigenlijk om gaat: banken helpen opnieuw hun o zo lucratieve securitisatiemachine te laten aanzwengelen. 

Het oogt op zijn zachtst gezegd vreemd dat een minister die de sociaaldemocratische geloofsbrieven van de Pvda in dit kabinet probeert te redden door streng voor banken te zijn zo makkelijk meegaat met een 'significante' versoepeling van de bancaire eisen. En dat een schamele acht jaar na de crisis.




7 comments:

  1. Jeroen Dijsselbloem's PvdA is blijkbaar toch de partij van de Amon's.

    Amon


    Categorie: Egyptisch Amon, de Egyptische koning der goden, werd aanvankelijk in de stad Thebe in Boven-Egypte als vruchtbaarheidsgod vereerd. Hij groeide uit tot de beschermgod van de machtigste Farao’s. Amon werd vaak afgebeeld met een hoofdtooi met twee veren.

    De farao's zijn verworden tot het grote kapitaal en de ideologische veren heeft Wim Kok al afgeschud om vervolgens zowel de achterban van de PvdA als de rest van NL als geplukte kale kip achter te laten, wachtend op de laatste slacht.

    ReplyDelete
  2. Jeroen Dijsselbloem's PvdA is blijkbaar toch de partij van de Amon's.

    Amon


    Categorie: Egyptisch Amon, de Egyptische koning der goden, werd aanvankelijk in de stad Thebe in Boven-Egypte als vruchtbaarheidsgod vereerd. Hij groeide uit tot de beschermgod van de machtigste Farao’s. Amon werd vaak afgebeeld met een hoofdtooi met twee veren.

    De farao's zijn verworden tot het grote kapitaal en de ideologische veren heeft Wim Kok al afgeschud om vervolgens zowel de achterban van de PvdA als de rest van NL als geplukte kale kip achter te laten, wachtend op de laatste slacht.

    ReplyDelete
  3. Bankensplitsing conform Glass-Steagall is absoluut nodig om de belastingbetaler te behoeden voor banken "reddingen" die zullen resulteren uit de winst met derivaten drift van de speculanten. In plaats van Glass_Steagall gaat Europa voor de bail-in methode (EU Bank Recovery and Resolution Directive - BRRD). Alles wordt in werking gezet om de speculanten de ruimste mogelijkheden te bieden zich te verrijken ten koste van alles. Het verlagen van de kapitaaleisen door STS past geheel in deze lijn. Maar wat ik me afvraag is waarom neemt Ewald Engelen de bankensplitsing nooit in beschouwing?
    Bankensplitsing
    http://mario828282.wordpress.com/2014/01/01/bankensplitsing/

    ReplyDelete
  4. #WakeUpEarth #Kamervragenwaardig

    ReplyDelete
  5. Hoe ik werd gered door een angst voor God en vertrouwde Lender {Lexieloancompany@yahoo.com} ..

    Hallo, ik ben Andrew Thompson momenteel woonachtig in CT USA, God zegen me met twee kinderen en een lieve vrouw, ik beloof dat ik deze getuigenis vanwege Gods genade in mijn leven te delen, 2 dagen geleden was ik in wanhopige behoefte aan geld, dus ik dacht van het hebben van een lening dan kwam ik verkeerde handen die beweerde lening kredietverstrekker niet wetende dat hij een scam was zijn. Hij 1.500,00 USD verzameld van mij en weiger om me te mailen sindsdien verwarren was ik, maar God me te hulp kwam, een trouwe dag ging ik naar de kerk na de dienst Ik deel idee met een vriend en ze voeren mij LEXIE lening bedrijf, ze zei dat ze was gegeven 98,000.00 USD van MR LEXIE, de algemeen directeur van LEXIE lening bedrijf. Dus ik zijn e-mailadres verzameld, vertelde hij me de regels en regelgeving en ik volgde, dan na verwerking van de documenten, gaf hij me mijn lening van 55,000.00 USD ... Dus als je geïnteresseerd bent in een lening kunt u ook contact met hem op dit E-mail: Lexieloancompany@yahoo.com of tekst +1 (816) 892-6958 bedankt, ik ben ervan overtuigd dat hij zal je ook helpen.

    ReplyDelete
  6. Welkom bij Chester Brain Loan Service .... (Brianloancompany@yahoo.com)

    Bent u een zakenman of vrouw? Ben je in een financieel puinhoop of heb je geld nodig om je eigen bedrijf te starten? Heeft u een lening nodig om een ​​mooie Small Scale en medium business te starten? Heb je een lage credit score en vind je het moeilijk om kapitaallening van lokale banken en andere financiële instellingen te verkrijgen? Onze leningen We zijn goed verzekerd voor maximale beveiliging is onze prioriteit. Onze voornaamste doel is om u te helpen de dienst te verdienen die u verdient. , Ons programma is de snelste manier om te krijgen wat u nodig hebt in een snap. Verminder uw betalingen om de last op uw maandelijkse kosten te verlichten. Verkrijg flexibiliteit waarmee u voor elk doel kunt gebruiken - van vakanties tot onderwijs, tot unieke aankopen

    Wij bieden een breed scala aan financiële diensten aan, waaronder: Business Planning, Commercial and Development Finance, Eigenschappen en Hypotheken, Debt Consolidatie Leningen, Bedrijfsleningen, Privé Leningen, Huisherfinancieringslening met lage rente @ 2% per annulering voor particulieren, bedrijven en bedrijfsinstellingen. Krijg het beste voor uw familie en ook uw droomhuis met ons algemene leningstelsel.

    Geïnteresseerde aanvragers moeten contact met ons opnemen via email: {Brianloancompany@yahoo.com} OF Whatsapp en tekst (803) 373-2162

    bedankt voor uw medewerking
    Chester Brain ..

    ReplyDelete